QUATRIÈME SAISON - LES CONTES & AUTRES ECRITS
Chant
vingt cinquiéme –
56 BALENNHES EQUE VLAÙ
POU CHALHE MINGUS /
/56 BALEINES POUR CHARLES
MINGUS.
- Chele vrée vie, ch’ét tout rindé-vous, n’y aù mie d’hazard ! Insin, os sommes ech chonck janvié mile-neu-chint-soéchante- / Dis’-neuf. Pi chinchante-sis balènnhes i vièntë lùz échoé / Dzeur ènne plaje dech Méxike pour :éles dévié, pi justëmint / Ch’jour-laù à Cuernavaca, ajèy d’chinkante-siz ans, Chalhe / Mingus i meurt. Muzicièn d’jazz, contërbassisse génial, ch’étoét / Li, l’onme ed « Moins qu’un tchièn » -ed « Moins qu’un tchièn ».
La
vraie vie n’est pas que rendez-vous, pas de hasard ! / Comme
en ce 05 janvier 1979 / Quand cinquante six baleines viennent
s’échouer / Pour agonir sur une plage du Mexique / Et le même
jour, à Cuernavaca, meurt Charles Mingus / Compositeur de jazz et
contrebassiste de génie. / Il était l’homme du « Moins
qu’un chien » -du
« Moins qu’un
chien ».
- Ch’t’à Ngales, Arizona, vil ed soddats jusse à cotèy / Dech Méxike qu’ech vint’deus d’avril mil-neu-chint-vint’ deus / I ét nèy. Quantt ës’ mére Harriet Sophia qu’ale étoét d’inje / Chinoèse, el vlaù moùrue – ch’ preunme dérachmint – li i / N’aù fos qu’sis moés. Din chele banliùe ed Los Angeles, / À Watts , d-u qu’chele famile ale s’avoét àrjiblèye, ack Grace pi / Vivian, sés deux seurs, i s’àrtreuve tout seu ack ech pére.
À
Nogales, ville-garnison à la frontière du Mexique, / En Arizona, le
22 avril 1922 / Naissance de Charles Mingus, Quand Harriett Sophia, /
Sa mère d’origine chinoise, meurt – premier morcellement - / Il
est âgé de 6 mois. Dans la banlieue de Los Angeles, / À Watts où
la famille s’est installée, avec Grace et vivant, / Ses deux
sœurs, il se retrouve seul avec son père.
- Ech pére, Sergeant Charles Mingus, i n’ét mie ed long à s’àrmairié / Mamie Carson, ènne mitan d’Indhiènne, qu’ale avoét djaù / Un fiu, ch’ét :éle qu’ale élève tout l’nichtèye, din chés d-alaches / (Os savez quoè) d’ènne banliùe rézidinciéle qu’ale s’échuche, / Qu’ale viènt un ghetto noér froùmionnant d’monne ; ch’ét laù / Qu’thioùt Chalhe y’ éspériminte ës’ condicion d’nèghe, point ézèy / Inn Amérike, à malèse eque li coére in puck i ét métis’.
Le
paternel, Sergeant Charles Mingus, se remarie bientôt. / Mamie
Carson moitié indienne, déjà mère / D’un garçon, fait pousser
la marmaille dans la dérive banale / D’une banlieue résidentielle
qui peu à peu se transforme / En ghetto noir surpeuplé ; c’est
là qu’expérimente le p’tit Charles / Sa condition d’homme de
couleur, ce qui – in U.S.A – n’est jamais simple / Et encore
moins en ce qui le concerne lui le métisse.
À
chake coep qu’i s’àrwète din ch’miloé i së dmanne /
« Tchèche qu’ej su ? ». Dzeur sin ravizoér i
l’voét bièn / Ch’qu’i n’y aü d’afritchin, d’méxitchin,
d’aziatike / E-pi mènme un thioùt cose ed chès Blancs :
blagj’tèy vnue / D’ènne istoére eque sin pére i avoét tchér
ell àrdire / Qu’un d’lius tatayons néghes, bélon, din chés
Carolènnhes… / Sié, unn anmoér muchèy ack ènne blonne
Su.édoèse.
Chaque
fois qu’il se regarde dans le miroir, il s’interroge /
« Qu’est-ce que je suis ? ». Sur la face de son
visage, / Il discerne des traits de l’Indien, de l’Africain, du
Mexicain, / De l’Asiatique et aussi même une certaine part du
blanc : / Pâleur en provenance d’une histoire dont se vante
son père / Au sujet d’un amour clandestin, en Caroline du Nord, /
Entre un esclave noir et une jeune suédoise diaphane.
- Chalhe i airoét volu :éte yon ou bin l’oete : mé i ét d’tout – Ch’étant i n’ét d’àrien, ën’ rache, n’poé :i, n’ drapioew / Pi coére puck, din ch’ghetto de Watts, point d’caùmarate. / Tous zz’oetes galmites i voè’të lés coses sans conplikes : / « T’né mènme point ntit treudutchu ed nèghes noér ti ! » / Qu’i li rak’t’. Edjaù « Moins qu’un tchièn ». Chin qu’i aù tchèr / Ch’ét quand qu’ Mamie Carson alle l’inmènne à l’Holiness Church.
Charles
désire être, l’un ou l’autre, mais il est un peu tout / Et
vraiment de RIEN, sans race, sans pays, sans drapeau / Et surtout,
dans le ghetto de Watts, sans ami. / Tous les autres gamins ont une
vision plus simple des choses : / « Tu n’es même pas un
p’tit bouseux de nègres noirs » / Lui crachent-ils à la
face ; -Déjà
« Moins qu’un chien » ! / Il
aime quand Mamie Carson l’emmène à la Holiness Church.
- Laù o n n’dit mie qu’chele muzike ch’t’ènne invincion dech dhiabe, / À l’Holiness Church. Pi chin qu’o cante laù qu’o ju laù / Cha bise tout seu – cha s’sake ack l’émocion, ch’ét tout / Epréssivitèy din ll’inprovizacion… Ech tcheur ed jins / Din s’foùlie i ét rincorchèy ed cinbales, trombones tout chaù… / Chalhe, li, à siz ans acteur i l’ sèy ed quoè qu’i juraù ! / Trombone. Sin pére i vù bin li poéyé sin preunme instrumint.
On
ne considère pas la musique comme diabolique / À la Holiness
Church. Ce que l’on y chante et joue / Est spontanée : ça
roule sur l’émotion, l’expressivité, / L’improvisation… La
sauvagerie des chœurs est renforcé / Par l’apport de cymbales,
trombones… Charles va avoir six ans. / Il le sait désormais et le
veux : Il jouera du trombone ! / Son père accepte de lui
offrir son premier instrument.
- Ed dis’neu-chint-vint’-huit’ à dis’neu-chint-trinte-deuw / Ch’étant, ech garchon Chalhe Mingus i aprind du trombone / Ed dis’-neu-chint-trinte-deuw à dis’-neu-chint-quarante / I s’mét au violoncelle i carfoule din lés sécrets d’chés cordes / Pi vlaù qu’i passe adonc à l’contërbasse – coutchèy su sn’ anke / Point vréy qu’echl instrumint-la o diroét’n balènnhe ? Chalhe / I prind dz’erchons d’piano, mé chele muzike a l’prind li, toutt.
De
1928 à 1932 / Le jeune Charles Mingus étudie le trombone. / De 1932
à 1940 / Il se met au violoncelle, fouille le secret des cordes / Et
passe surtout à l’apprentissage de la contrebasse / - Posée sur
le flanc, cet instrument ressemble à une baleine ! - / Il prend
des cours de piano. La musiquel’habite et l’habille.
- Inthié. Dix neu-chint-quarante, preume ingajmint… I a. oui / Charlie Parker… I inrëjisse sou l’nom ed Baron Mingus… Conter / Bassisse din ll’orkèsse Lionel Hampton… I foét deus diskes à li / Pi tchét din ch’noér saclét… Apré chaù i euve a l’ Poste (conme Bukowski)… / I ju din ch’tri :o Red Norvo… I étanpit ch’labèl Début… Y’écrit « Moins qu’un / Tchièn »… é-pi l’ vlaù « l’inclassable balènnhe sacrèye » dech Jazz
1940,
premier engagement professionnel… / Il découvre Charlie Parker…
enregistre sous le nom de Baron Mingus… / …Contrebassiste dans
l’orchestre de Lionel Hampton… Il déprime / Après avoir
enregistré deux disques sous son nom ; / Comme… - un autre
Charles ! - …Bukowski, il trouve un emploi dans les postes…
/ Devient membre du trio Red Norvo… Fonde le label Début…
/ Ecrit « MOINS
QU’UN CHIEN »… devient « l’inclassable baleine
sacrée » du Jazz.
En
d’autres termes, il y a trois hommes en moi. L’un deux occupe le
milieu : Indifférent, impassible, il observe, il attend que les
deux autres le laissent s’exprimer et leur dire ce qu’il voit. Le
deuxième est comme un animal apeuré qui attaque de crainte d’être
attaqué. Et puis il y a un homme doux et aimant, trop aimant, qui
laisse autrui pénétrer dans le saints des saints de son être,
encaisse les insultes… et qui, lorsqu’il s’aperçoit qu’on
l’a possédé, à envie de tuer et de détruire tout ce qui
l’entoure, y compris lui-même […]
Ainsi
comme MOINS QU’UN
CHIEN,
le
livre de Charles Mingus (1922-1979).
Pou
l’dire oetërmint, vlaù : os sonmes troé din mizoete ;
ch’ preunme ed chés troé, toudi i rèsse au miyù : froéd,
trantchilhe, i àrbè, i atind quë zz’oetes i l’lèch’t’
poepré é-pi dire quoè qu’i voét. L’ti d’apré i ét conme
ènne bète épavoedèye qu’ale atake, peur qu’o ll’atake :
éle. E-pi i ny’ aù un onme fort dou pi amiteu ed troù amiteu
– i lèche tou’m monne rintré au pu anvant d’sin tcheur, p’i
s’lèche atuire, é-pi toute… E-pi quand qu’i s’apàrchut
qu’i ét d’lèke, y’aglave ed tout bérziyé, d’teué tou’m
monne, lizoete avùck […]
Ch’ét
conme qu’cha kminche MOINS
QU’UN TCHIEN,
ech live ed Chalhe Mingus (1922-1979).
Ecrit
pair Christian Edziré Déquesnes,
ech 22 octobre 2009 à Sintt-Amand-à-ios,
pi mé in picard pair Ivar Ch’Vavar.
Notes :
Charles
Mingus : Charles Mingus [1922 – 1979] est un contrebassiste,
pianiste et compositeur américain de jazz. Il était aussi connu
pour son engagement antiraciste. Il a apporté une contribution
majeure au jazz. Sa musique est basée sur l’énergie du bebop et
hard bop, aussi avec une forte influence du gospel. Il utilise aussi
des
emprunts au
Third Stream [genre musicale qui synthétise la musique classique et
le jazz], au free jazz, du jazz de La Nouvelle Orléans, à la
musique classique européenne ou parfois même traditionnelle du
Mexique mais tout en créant une musique personnelle dans laquelle
l’improvisation collective a une place extrêmement prépondérante.
Charles Mingus composait ses parties de bases instrumentales en
tenant compte des qualités de ses musiciens, ce qui le rapproche des
méthodes d’écritures de partitions de Duke Ellington pour lequel
il avait une profonde admiration.
Holiness
Church : Signifie Eglise
de la sainteté.
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